Tasa-arvo, toisten kunnioittaminen, erilaisuuden hyväksyminen ja asioiden rehellinen kohtaaminen ovat hyvän työilmapiirin kulmakiviä.
Työn merkityksellisyyden kokemus on edellytys hyvään työelämään, ilman sitä selviytymiskeinot kiireisessä ja alati muuttuvassa arjessa alkavat olla vähissä. Työmotivaatio ja jaksaminen alkaa heiketä silloin kun työstä tulee pakkopuurtamista.
Jos työyhteisössä kaikkea mitataan rahassa, eikä esimies kuule eikä kuuntele työntekijän toiveita oman työn kehittämiseen, alkaa oma motivaatio heiketä eikä pakkopuurtaminen tue hyvinvointia.
Sara päätyi tähän tilanteeseen vuoden alussa. Takana oli jo pitkä aika omien voimavarojen ylittämistä, uupumusta ja stressin aiheuttamaa sairastelua.
”Viimeisen vuoden ajan olin joka kolmas viikko kuumeessa”, Sara kertoo. Tunnollisena ihmisenä, hän jatkoi työntekoa välillä antibioottien avustuksella, kunnes elimistö sanoi STOP. Sara sairastui autoimmuunisairauteen ja hakeutui spesialistille. Lääkäri näki jo ennen tutkimustuloksia, että Saran uupumus oli totaalista. Lääkärin sanat: ”Jos aiot olla vielä eläkeiässä terve, sinun on NYT tehtävä jotain”, pysäyttivät Saran. Hän alkoi hoitaa itseään ja miettiä vaihtoehtoja.
Intuitiivinen ja tehokas
Sara on hyvin koulutettu huippuammattilainen. Hän on empaattinen, tunnollinen ja tehokas. Hänellä on aina ollut valinnan mahdollisuuksia. Välillä asiantuntijatehtävissä isoissa yrityksissä, välillä yrittäjänä. Saraa motivoi vastuullinen vapaus ja sopivat haasteet. Hallinnan ja suorittamisen tarve on Saralla mennyt joskus äärimmäisyyksiin. Mistään ei ole lupa hellittää!
Työpaikalla Sara kertoi uupumisestaan ja se kuitattiin sanoen: ”Ethän sinä näytä väsyneeltä.” Sara jatkoi työntekoa ja sai paljon kiitosta asiakastyöstä. Hän oli myös tuottavuudessa kärkikastia.
Ethän sinä näytä väsyneeltä
Sara koki olevansa työnantajalleen rahantekoautomaatti. Mielekkäämpiä työtehtäviä ei annettu, koska nykyiset tehtävät tuottivat niin hyvin. Seurasi pettymys toisensa jälkeen. Sara koko ettei tullut kuulluksi eikä ymmärretyksi.
Sara on itsenäinen ja yrittäjähenkinen. Hänelle asiakas tulee aina ykkösenä. Asiakkaan eteen tehdään kaikki parhaalla mahdollisella tavalla. Myös oma suorittaja-asenne ajoi kohti uupumusta. Tähän neuvoksi työnantaja ehdotti, että Sara voisi tehdä työt vähän huonommin, voisi hoitaa asiakaskontaktit vaikka vähän rutiinilla. Tämä oli Saralle pöyristyttävä ja vieras ajatus. ”En voi hyväksyä työn laadun huonontamista. Koin tulevani hyväksikäytetyksi, mutta en tiedä oliko se tietoista. Ongelma on ehkä osittain yrityksen johdossa, varmasti he itsekin ovat kuormittuneita ja yrittävät vain selviytyä”, Sara pohtii.
Toisena ehdotuksena uupumuksen voittamiseen Saralle ehdotettiin pientä bonusta. No, se tuntui järjettömältä. ”Raha ei ole motivoinut minua koskaan, eikä se poista stressiä.”
Lepokaan ei riitä
Vielä yksi yritys parantaa tilannetta oli lyhennetty työviikko. Se tuntui alussa hyvältä ratkaisulta. ”Tein jonkin aikaa nelipäiväistä työviikkoa. Se ei kuitenkaan riittänyt poistamaan uupumistani”. Lopulta Sara jäi lääkärin määräyksestä kahdeksi ja puoleksi viikoksi sairauslomalle. Diagnoosina uupumus. Lääketieteelliset testit olivat hälyttäviä. Lyhyessä ajassa kaikki arvot olivat romahtaneet. Verenpaine tapissa, kilpirauhasarvot koholla ja kaikki pitkittyneen stressin indikaattorit näyttivät punaista.
Sairauslomalla Sara pohti tilannettaan ja vaihtoehtoja, myös irtisanoutumista, mutta päätti palata töihin. Ennen töiden alkamista Saran mitta kuitenkin täyttyi. Viimeinen pisara oli yhteinen tiimipalaveri zoomissa. Palaverin jälkeen Sara irtisanoutui saman tien, kahden viikon irtisanoutumisajalla!
Jopa kaksi viikkoa alkoi tuntua pitkältä. Juuri kun Saran piti palata työpaikalle alkoivat koronarajoitukset. ”Koronarajoitukset ja määräys etätyöhön tuntui helpottavalta, vaikka hoidan asiakaskontaktit mieluiten kasvokkain. Varsinkin vaativissa ja syvällisissä haastatteluissa, on vaikeata päästä samaan tulokseen etäyhteydellä. Minulle läsnäolo ja asettuminen asiakkaan asemaan on tärkeää. Saan paljon suoraa tietoa kun tapaan asiakkaan. Usein jo ensikontakti tuo paljon sellaista intuitiivista tietoa, jota on vaikea saada kohtaamatta asiakasta.”
Tunneäly kuuluu esimiestyöhön
”Esimiehen tehtävä on huolehtia myös tiimin hyvinvoinnista”, Sara sanoo. ”Epärealistiset tavoitteet syövät yhteishenkeä samoin epäoikeudenmukaisuus ja suosikkijärjestelmät.”
Paitsi oma uupumus Saraa kuormitti myös katsoa, miten joitakin kollegoita painettiin alas. Esimiehen tapana oli osoittaa erilaisilla piiloviesteillä tiimin hierarkiaa. Sairaasta työilmapiiristä kertoi suuri vaihtuvuus: viimeisen vuoden aikana kymmenen hengen tiimi oli vaihtunut kokonaan, vain esimies oli jäljellä. Ikävistä asioista ei saanut puhua, jos otti esille epäkohtia, siitä suututtiin. On vaikea kehittää mitään, jos epäkohtia ei haluta kohdata ja tunnistaa.
Tulehduttavinta työilmapiirille Saran mielestä oli se, että vähitellen luottamus katosi. Luottamukselliset asiat vuotivat esimieheltä eteenpäin. Hajota ja hallitse ilmapiiri alkoi näkyä joka asiassa. Tiimityöstä puhuttiin, mutta käytännössä kukaan ei tiennyt toistensa töistä. Jos joku jäi sairaslomalle, kukaan ei osannut jatkaa keskeneräisiä caseja. Lopulta työ ajautui jatkuvien tulipalojen sammuttamiseksi.
Vapaus ja vastuu
Tasa-arvo, toisten kunnioittaminen, erilaisuuden hyväksyminen ja asioiden rehellinen kohtaaminen ovat Saran mielestä hyvän työilmapiirin kulmakiviä. Parasta on toimia luottamuksellisessa ilmapiirissä, missä vapaus ja vastuu ja toiminnan raamit ovat selkeät. Jos raamit ovat selkeät ei pelikentän rajoja tarvitse koko ajan hakea.
Hyvä esimies on riittävästi läsnä tekemisessä ja näkee tiimin dynamiikan. Hyvä esimies myös puuttuu epäkohtiin. Omassa tiimissään Sara halusi kehittää palautteenantokulttuuria. Sara kaipasi laatupalavereja, joissa olisi voinut ottaa esille onnistumisia ja epäonnistumisia. Epäonnistumisista voi oppia paljon, jos haetaan ratkaisuja eikä syyllisiä. Avoimuuden kulttuuri ja yhteinen oppiminen vievät asioita eteenpäin. Tätä toivetta Saran esimies ei ymmärtänyt. Positiivisen palautteen antamiseen kehitetty systeemi lopetettiin. ”Olisin odottanut, että edes kehityskeskusteluihin varattu aika olisi käytetty siihen tarkoitettuihin asioihin ja laitettu puhelimet hiljaiselle ja muut häiriötekijät pois.”
Esimiestyössä Sara arvostaa ihmisten toiveiden huomioon ottamista. On kaikkien etu, jos ihminen kokee työnsä merkitykselliseksi ja voi käyttää koko potentiaaliaan yhteiseksi hyväksi. Hyvä johtaja vapauttaa organisaationsa potentiaalin. Jos esimies haluaa vain itse loistaa, se tukahduttaa kaikki muut.
Uuden edessä
Asiakkailta saadut positiiviset palautteet lämmittävät Saran mieltä. Saran ilmoittaessaan lähdöstään, moni asiakas olisi halunnut hänen jatkavan, Sara ei kuitenkaan kadu päätöstään. ”Olisin menettänyt terveyteni, jos olisin jäänyt samaan työhön vielä pidemmäksi aikaa”, Sara toteaa.
”Olen oppinut paljon ja saanut muistutuksen siitä, miten raadollista työelämä voi olla. En tajunnutkaan ensin, miten tyhjä ja huono olo minulle oli tullut. En kuitenkaan aio katkeroitua vaan katson rauhassa eteenpäin. Minulla ei ole onneksi hätää, voin levätä ja keskittyä tekemään asioita, jotka tuottavat iloa ja mielihyvää. Kuuntelen itseäni ja teen ratkaisut tulevaisuuden suhteen syksyllä pakottomasta tilasta käsin.”
”Haluan oppia enemmän itsestäni ja elämästä. Mitä paremmin tunnen itseni, sitä paremmin osaan kohdata toiset ihmiset. Haluan kyseenalaistaa vanhoja tapojani ja kehittää itseäni ja oppia uusia taitoja. Haluan poisoppia suorittajan roolista. Konkreettisista taidoista haluaisin ehkä oppia koodaamaan ja tekemään nettisivuja.”
Toipumiseensa Sara saa voimaa luonnosta. Hän on myös oppinut ottamaan nopeammin vastuun omata hyvinvoinnistaan. ”Aloitin juuri pari verkkokurssia, jotka käsittelevät hyvinvointia. Pysyäkseni elinvoimaisena tarvitsen myös riittävästi uusia haasteita.”